Populära inlägg

torsdag 20 januari 2011

Om tidskriftsstödet och NyaUpplagan

Nå, i egen sak ska man inte skriva. Jag gör det ändå. Uppmuntrad av omläsning av I Glanzelius, som ansåg att det var utmärkt skriva i egen sak, känna dem som behandlades etc. Håller med. Jag kan ha flera roller, även om det känns skumt.
Jag har haft föredelen att ända från start medverka i Lars Yngves gratiskulturtidning NyaUpplagan, över 50 nummer fylld inte bara av mina krönikor och artiklar, långtifrån, nej, här har uppslag behandlat Joy Division, Ian Curtis änka har uttalat sig, Jonas Jonasson, Jacques Werup, Gorbatjov, och oändligt fler får utrymme i denna tabloid fylld av kultur som går ut i över 20 000 gratisex. Den ligger i Malmö på konsthallar och skivaffärer, den ligger i livsmedelsaffärer i Skåne och den tar slut. Eftersom jag bor här ser jag också vilken bred spridning tidningen har. På pågatåget är det långt ifrån bara intellektuella glasögonormar som jag själv som slår upp bladet och läser. Med möda, sparsamhet, uppoffringar görs denna eminenta kulturtidning, unik i landet, av Lars Yngve. Den vore värd tidskriftsstöd. Flera avslag har han fått och nu senast också. Obegripligt! Jag vet att det är svårt att få kulturtidskriftsstöd, det är många kring grytan, men nu är det så att Lars har inga kompisar ens indirekt i kulturtidskriftskretsar, vilka ju även sitter och delar ut stålarna. Nej, nu var jag misstänksam i onödan, men ändå är det litet svårt att låta kulturtidskriftsstödet klinga rent och legitimt, då en tidskrift som NyaUpplagan inte får en chans i bidragssammanhang! Jag kan räkna upp andra mycket sämre publikationer, som får bidrag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar