Populära inlägg

torsdag 18 november 2010

Apropå tolkningar av Sonja Åkesson

Funderar på varför så få tolkningar av andras texter görs av rock och popmusiker. I Babel i kväll talade Annika Norlin om hur viktiga låttexter kan vara, en litterär genre. Visst, kanske det. Men efter att ha hört hennes egen tolkning av Sonja Åkessons "Åkej" på den nya skivan, där Kajsa Grytt, Anna Järvinen, Britta Persson, Lisa Nilsson, Lena Swanberg, Sofia Karlsson, Rebecka Törnqvist, Nina Ramsby, Anna von Hausswolff, Frida Hyvönen också tar sig an Åkesson förbluffas jag över resulatatet. Strålande. Det är klart att det är orättvist att jämföra Hyvönens drivande version av "Neeeiiiijjj" med Åkessons egen oslagbara, där hon förvandlar denna vardagliga ångest till konkret poesi och ordlöst skapar ett innehåll som kramar om inälvorna på en.
Ändå det här får mig att längta efter fler såna album, kanske en skiva tolkningar av Åkesson signerad Anna Järvinen, eller Kajsa Grytt som river talking blues-traditionen då hon framför Åkessons självbiografi. Eller Annika Norlin själv? Ett album Åkesson??
Precis som jag längtar efter att höra Plura ägna en platta åt Lars Forssell - det undrade jag varför han inte gjort, efter att ha sett ett TV-program, där han sjöng "Snurra min jord".
Där finns så mycket att önska. Vem tar sig an den sångbare, melankoliska, mycket musikaliske Petter Bergman till exempel. För många årtionden sedan sjöngs han ibland av jazzmusiker, Nannie Porres vill jag minnas, och Lars Werner, pianisten alltså...
Hallå - vem nappar??

2 kommentarer:

  1. F-siken, det är inte klokt vad jag missat när jag nu ser att jag inte varit här och läst på länge. Är jag riktigt klok? Här skriver själsfrändernas själsfrände och jag märker inget. Skrev just en snutt i Brodows blandning, som f.ö. har samma bloggtema som jag. Du vet väl att Sonja Åkesson av mig togs med til Marburg, tillsammans med Tobias Berggren och Lennart Carlsson (tidvid ännu tror jag, recensent i Göteborgsposten) för uppläsning där. Sv Författarförbund sponsrade. Tyvärr var jag sjuk i feber. Det var Sonjas första (och enda har jag hört sen) utlandsvisit ... Bra att du tar upp henne ... Vi får en renässans!? / Jeanna

    SvaraRadera
  2. Ja Petter Bergman, vart tog han vägen ... eller är jag lika väck där ...

    SvaraRadera